حکايت اين روزهاي بازار شنيدني است بازار به خواب زمستاني رفته و حتي تخفيف هاي 50 درصدي نيز حريف آن نمي شود.
بعد از جمع بندي مذاکرات هسته اي بسياري از مردم به انتظار کاهش قيمت کالاها از جمله خودرو و کالاهاي اساسي نشستند و دست از خريد برداشتند همين امر موجب رکود بازار شد و توليدکنندگان براي جبران هزينه هاي خود اقدام به فروش فوق العاده و حتي تخفيف هاي ويژه تا 50 درصد کردند.
اما اين راهکار نيز نتوانست رونق را به بازار برگرداند و به گفته اکثر توليدکنندگان وکسبه بازار به خواب زمستاني رفته و قصد ندارد به اين زودي از خواب بيدار شود.
بر اساس اين گزارش؛ اکثر توليدکنندگان براي فروش اجناس خود قيمت ها را کاهش داده و در اقدامي جديد با پرداخت هزينه يک محصول دو تا از آن کالا را به مشتري عرضه مي کنند تا بلکه از حجم توليدات خود در انبارها کم کنند اما در اين بين مردم همچنان در خريد دست به عصا حرکت کرده و تنها به تهيه روزانه اقلام مورد نياز خود مي پردازند و همين امر موجب رکود شديد دربازار شده است.
علي اصغر ملکي رييس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به ثبات قيمت گوشت در بازار گفت:عرضه دام کمي کاهش يافته اما کمبود تقاضا موجب شده تا قيمت گوشت افزايش نيابد.
همچنين مهدي يوسف خاني رييس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي با اشاره به نوسان قيمت مرغ در بازار به باشگاه خبرنگاران گفت:قيمت مرغ تابع عرضه و تقاضا است و در ابتدا و انتهاي هفته که تقاضا بيشتر است قيمت مرغ افزايش ميابد اما در اواسط هفته قيمت مرغ کمي کاهش ميابد.
محمد آقاطاهر رئيس اتحاديه بنکداران مواد غذايي نيز با شاره به ثبات قيمت مواد غذايي به باشگاه خبرنگاران گفت: قيمت اکثر موادغذايي به جز چند مورد ثابت مانده و تغييري نکرده است.
آقاطاهر با اشاره به رکود در بازار گفت: مردم انتظار دارند پس از رفع تحريمها، قيمتها کاهش بيابد که البته انتظار به جايي است.
وي به اين نکته نيز اشاره کرد که با توجه به اينکه پس از رفع تحريمها، کرايه کشتي و هزينه بيمهها کاهش مييابد، پيش بيني ميکنيم قيمت موادغذايي 20 تا 25 درصد کاهش بيابد.
همچنين صدقي نهاد شيرازي نايب رييس اتحاديه لوازم التحرير با اشاره به وضعيت بازار در آستانه مهرماه گفت: قيمت لوازم التحرير در سال جاري افزايش نيافته و در برخي اقلام هم شاهد کاهش قيمت بوديم.
بر اساس اين گزارش؛ اين طور که به نظر مي رسد الگوي خريد مردم متفاوت شده وبه اندازه نياز خود خريد مي کنند حتي برخي از فروشگاه ها در ساعاتي از شبانه روز مانند اواخر شب کالاي خود را با تخفيف بيشتر عرضه مي کنند و جالب اينکه مردم نيز اين ساعات را براي دريافت تخفيف بيشتر براي خريد انتخاب مي کنند.
به هرحال اين روزها بازار در کنار اقتصاد در حال دگرگوني است و قابل پيش بيني نيست.